mandag 3. desember 2012

Samspill og læring

Samspill og læring

En av de viktigste tingene vi ønsker å undersøke nærmere er om nettbrettene kan stimulere til læring og samhandling barna imellom. 

Denne prarksisfortellingen fra Søm barnehage illustrerer dette godt.

Fra: theprincipal.blogspot.no 
Det er en rolig morgen på avdelingen og flere barn er i gang med ulike aktiviteter på et av de innerste rommene. Vi har fått en ny jente, M5. Hun er stille og beskjeden og kan noen ganger ha litt problemer med uttalelsen av enkelte norske ord. Det er tidlig i barnehageåret og hun har ikke knyttet seg til noen av de andre barna enda.
I dag ser hun litt trist ut og setter seg for seg selv, på det ytterste rommet. Her er det mest ro og minst barn. Jeg vet fra tidligere at hun er glad i å bruke iPaden og spør om hun vil bli med og se på den nye appen vi har fått. Det vil hun og kommer med raske skritt mot meg for å hente iPaden på kontoret.

Hun setter seg ivrig ved bordet mens jeg slår på iPaden og peker på appen hun skal bruke. Ordlek XL. Jeg presiserer at i dag er det bare denne appen vi skal bruke. Hun smiler og nikker raskt med hodet, flere ganger. Det tar ikke lang tid før hun forstår hvordan det fungerer. Hun oppdager at det er lyd på bildet om hun trykker på bildet. Og jeg kan se at hun tenker og prøver seg frem gang på gang mens hun hører lyden på hver enkelt bokstav som hun drar opp i riktig rute på skjermen. Hun ser opp på meg og jeg smiler og nikker. Jeg ser at hun peker på bildet igjen, for å høre ordet, gjentatte ganger. Før hun igjen drar bokstavene opp i ruten og der de hører hjemme. Hun ser opp igjen og jeg nikker bekreftende før hun går løs på neste ord og bildet. Etter hvert kan jeg trekke meg litt vekk mens hun holder på, for å ta imot flere barn i garderoben. Nå kommer en annen jente, I5. Hun ser bort på bordet til M5. M5 ser opp fra brettet og smiler. I5 spør om hun kan se på og M5 nikker. Etter kort stund gjør de hvert sitt ord i tur og orden og er gjensidig opptatt av hverandres oppgave.
 Flott, ikke sant?

Har noen av leserne lignende historier, så kom gjerne med de i kommentarfeltet her!

1 kommentar:

  1. Så fint eksempel på hvordan barn har betydning for hverandre i en læringssammenheng. Dette var nok en stund med god læring og erfaring for de begge. Bekreftelsen fra andre barn er også viktig i tillegg til en fra de voksne.

    SvarSlett